De volledige titel van de expositie in de galerie van het Drents Schilder Genootschap/Vanderveen luidt “Kunst is Wetenschappelijk Onderzoek?” De spreker bij de opening op vrijdag 3 mei 2024, de filosoof Albert van der Schoot, maakte korte metten door dit te ontkennen. Wel gaf hij aan dat juist Verbeelding de schakel is tussen kunst en wetenschap. Hierbij refereerde hij aan Copernicus, Kepler, aan Kant als de ‘pianoscharnier in de filosofie’, de romanticus Coleridge, de natuurkundige Peter Higgs en Einstein wiens uitspraak hij citeerde: “Imagination is more important than knowledge. Omdat verbeelding, ‘Einbildungskraft’, alles omvat en kennis zich beperkt tot dat wat we begrijpen. De lezing eindigde thuis met een loflied op Peter Schat wiens toonklok Van der Schoot als gematerialiseerde glas-in-lood-raampartij liet zien en horen. Hetgeen mooi aansloot bij de tentoonstelling waarin Catherine van Bijnen ook in haar sculpturale schotels gebruik maakt van “geluidsfrequenties tussen 30 en 70 Hz in de vier verschillende geluidsgolven (sine, square, triangle, saw)”. Een soort ontwerp van een natuurlijk proces. Naast van Bijnen hangen er heel toepasselijk de schilderijen van Herman van der Poll die zich concentreert op de chaostheorie. De expositie wordt veelzijdig gecomplementeerd door de streng geometrische werken van Henk Rusman, de natuurgetrouwe tekeningen van Erik van Ommen en het beeldend archief van Siemen Dijkstra.
Een vervolg op dit type tentoonstellingen zou zeer welkom zijn en verruimend kunnen werken op wat Assen te bieden heeft. Het is een kleine stap van de titel van deze expositie naar het reeds langer bestaande onderzoeksveld artistic research en artscience zoals dat door meerdere kunstenaars, instituten en academies, wordt gepraktizeerd.
De tentoonstelling duurt tot 29 juni 2024.
——-+——-